Article types:
Guidelines
Topics:
Pulmonology
Ведення підлітків з бронхіальною астмою
Рекомендації Британського торакального товариства<sup>1</sup>, Шотландської міжколегіальної мережі клінічних рекомендацій<sup>2</sup> (травень 2011 р.)
pages: 80-82
У журналі «Дитячий лікар» № 1, 2010 р. було опубліковано реферативний огляд рекомендацій «Ведення пацієнтів із бронхіальною астмою», розроблених Британським торакальним товариством і Шотландською міжколегіальною мережею клінічних рекомендацій. Рекомендації включали питання діагностики і лікування бронхіальної астми (БА) у осіб таких вікових груп: діти віком до 5 років, діти 5-12 років, пацієнти від 12 років (у тому числі дорослі).
Зазначені рекомендації було доповнено новим розділом, який стосується діагностики і лікування БА у підлітків.
За визначенням ВОOЗ, підлітки – це особи між 10 і 19 роком життя. Головним при співпраці з підлітками у процесі їх дорослішання є: •присвячення певного часу консультацій безпосередньому спілкуванню з дітьми, без присутності батьків чи інших осіб, які опікуюються підлітками; •обговорення питань конфіденційності та її обмежень. |
|
Частота БА у підлітків |
|
БА поширена серед підлітків, проте часто її не діагностують у зв’язку з тим, що хворі не повідомляють про свої симптоми |
|
|
При обстеженні дитини з будь-якими симптомами серцево-судинних чи респіраторних захворювань слід урахувати необхідність з’ясування наявності симптомів БА |
Діагноз і обстеження |
|
Симптоми і ознаки БА у дітей не відрізняються від таких у інших вікових груп Свистяче дихання і задишка, пов’язані з фізичним навантаженням, є частими симптомами БА у підлітків, проте тільки у незначної кількості наявні об’єктивні докази бронхоспазму внаслідок фізичних навантажень. Інші причини, наприклад гіпервентиляція чи погана фізична форма, зазвичай можна встановити і контролювати за допомогою ретельного клінічного обстеження |
|
Опитувальники |
Опитувальники для контролю над БА затверджені для дітей до 16 років |
Оцінка якості життя |
Може бути використана шкала для визначення якості життя (наприклад AQLQ12+ – опитувальник якості життя хворих з БА від 12 років) |
Легенева функція |
Тести на визначення обструкції та реактивності дихальних шляхів можуть бути помічними у діагностиці БА, але у більшості підлітків легенева функція є у межах норми |
Бронхіальна гіперреактивність |
Негативні результати тесту на фізичні навантаження допомагають виключити БА у дітей з задишкою, пов’язаною з фізичними навантаженням |
Тривожність і депресія |
Депресія, панічні атаки і тривожні розлади є частими у підлітків з БА. Їх наявність робить перебіг БА більш вираженим Опитувальники з швидкого скринінгу тривожних розладів і депресії можуть бути корисними у виявленні дітей з тяжким перебігом цих патологій |
Немедикаментозне лікування |
|||
Результати досліджень |
Рекомендації |
||
Активне і пасивне куріння тютюну |
Активне і пасивне куріння є серйозним фактором ризику БА і свистячого дихання у підлітків |
Підлітків з БА (а також їх батьків) слід заохочувати уникати пасивного куріння, інформувати їх про ризики, пов’язані з пасивним курінням, і переконувати не починати курити Про те, чи підліток курить, його слід запитувати особисто. Якщо підліток курить, але хоче кинути курити, необхідно надати відповідні рекомендації щодо того, як відмовитись від цієї шкідливої звички |
|
Комплементарна й альтернативна медицина |
Використання комплементарної та альтернативної медицини є поширеним серед підлітків і може бути маркером поганої прихильності до лікування |
Лікар повинен пам’ятати, що підлітки часто використовують комплементарну й альтернативну медицину. Тому необхідно обов’язково запитувати їх про це |
|
Медикаментозне лікування |
|||
Даних про фармакотерапію саме у підлітків небагато. Зазвичай на цю вікову групу екстраполюють результати досліджень за участю дітей і дорослих. Підходи до медикаментозного лікування висвітлені у журналі «Дитячий лікар» № 1, 2010 р., на стор. 59-62 |
|||
Даних про використання і вибір інгаляційного пристрою саме у підлітків також небагато. З підходами до вибору інгаляційного пристрою можна ознайомитись у журналі «Дитячий лікар» № 1, 2010 р., на стор. 63 |
|||
Результати досліджень |
Рекомендації |
||
Інгаляційні пристрої |
Підлітки можуть бути обізнаними з технікою користування інгаляційними пристроями, проте на їхню прихильність до лікування можуть впливати інші фактори, наприклад надання переваг |
Надання переваг підлітками тому чи іншому інгаляційному пристрою слід враховувати як фактор, який позитивно впливає на прихильність до лікування Крім перевірки оволодіння технікою використання інгаляційного пристрою, варто також розпитувати підлітка про інші фактори, які можуть впливати на користування інгаляторами в повсякденному житті (наприклад у школі) Слід розглянути призначення більш транспортабельного пристрою (як альтернативу дозованому інгалятору під тиском із спейсером) для доставки бронходилататорів за межами дому |
|
Довгострокові перспективи і вибір професії |
|||
Підлітки з БА не мають чіткого уявлення про професійні умови, які можуть погіршувати перебіг захворювання, наприклад, вплив певних речовин (пилу, газів, спреїв), перепад температур, необхідність докладання значних фізичних зусиль |
|||
Робота, яка пов’язана з високим ризиком БА |
|||
Хлібопечення |
Паяння |
||
Виготовлення кондитерських виробів |
Обробка металу |
||
Фарбування розпилюванням |
Обробка деревини |
||
Робота з тваринами в лабораторії; |
Хімічна обробка |
||
Охорона здоров’я, зокрема стоматологія |
Виробництво текстилю, пластику і гуми |
||
Технологічна обробка харчових продуктів |
Сільськогосподарські роботи |
||
Зварювання |
Інші роботи, пов’язані з впливом пилу і газів |
||
Лікар повинен обговорити з підлітком, хворим на БА, його майбутній вибір фаху та надати інформацію про професійні чинники, які можуть посилювати симптоми захворювання |
Організація та надання медичної допомоги |
|
Школи як установи, в яких надають медичну допомогу хворим на БА та проводять навчання з питань БА |
|
B |
Для поліпшення відвідування школи дітьми з БА можна розглянути доцільність залучення шкільних медичних пунктів |
B |
Слід розглянути можливість використання в школі підходу, який передбачає навчання підлітків з БА особами тієї ж вікової категорії, обмін з ними інформацією, наслідування їхньої поведінки |
|
Є необхідною інтеграція шкільних медичних пунктів із закладами первинної медичної допомоги |
Переведення до медичного закладу для дорослих |
|
Переведення до медичного закладу для дорослих є важливим процесом для всіх підлітків з БА, незалежно від її тяжкості. Переведення повинно розглядатися як процес, а не одномоментна подія. Це повинно розпочинатися завчасно, бути спланованим, відбуватися із залученням підлітка і відповідати його віку і розвитку |
|
Навчання пацієнтів контролю над захворюванням |
|
Ефективний процес переведення передбачає підготовку підлітка з БА до вміння цілковито брати на себе відповідальність за контроль над своїм захворюванням. Лікарі повинні навчати дітей якнайбільш самостійно самим контролювати БА, при цьому слід підтримувати батьків у тому, щоб вони поступово зменшували контроль над захворюванням дитини |
|
Прихильність до лікування |
|
• При розпитуванні щодо комплаєнсу підлітки з БА зізнаються, що їх прихильність до лікування і до уникнення тригерів захворювання є зазвичай поганою • Підходи до поліпшення прихильності до лікування повинні враховувати особливості підлітка та його способу життя, а також створення індивідуальних планів контролю над БА та індивідуальних цілей |
1The British Thoracic Society.
2Scottish Intercollegiate Guidelines Network (SIGN).
Реферативний огляд підготувала Наталія Ткаченко за матеріалами «British Guideline on the Management of Asthma» (www.sign.ac.uk)